Oosterscheldekering, Jurgen Huiskens

 

Bepaal de juiste immigratieprocedure:

Immigratieprocedures gaan over toegang en legaal verblijf; dus of uw gast de grens over mag naar Nederland en vervolgens of hij tijdens het verblijf in Nederland legaal verblijf heeft. Afhankelijk van zijn nationaliteit heeft uw gast een inreisvisum en/of verblijfsvergunning nodig. Na aankomst heeft hij doorgaans ook wat formaliteiten af te handelen. Welke procedure van toepassing is, is in de eerste plaats afhankelijk van zijn nationaliteit en verblijfsduur.

Bepaal aan de hand van iemands nationaliteit, verblijfsduur en verblijfsdoel welke procedures van toepassing zijn.

Twee tools om u hierbij te helpen:

  1. Immigratieprocedures per nationaliteit (217.16 KB)
  2. Visawizard (link naar Engelse informatie voor onderzoekers)

 

EU/EER onderdanen en Zwitsers

Gasten uit EU-/EER-landen en Zwitserland mogen zich vrij vestigen in Nederland en hebben dus geen inreisvisum of verblijfsvergunning nodig (vrij verkeer van personen). Zij hebben ook vrije toegang tot de arbeidsmarkt (vrij verkeer van werknemers). U hoeft geen tewerkstellingsvergunning aan te vragen. Toch hebben ook deze gasten te maken met een aantal formaliteiten. Zie het overzicht hieronder.

Procedures die gelden voor EU-/EER- en Zwitserse onderdanen (inclusief Kroaten per 1 juli 2018)

  • Verblijf korter dan 4 maanden:
    • Uw gast hoeft niets te doen. Inschrijven bij de IND is niet nodig.
  • Verblijf langer dan 4 maanden:
    • Uw gast moet zich inschrijven bij de gemeente waar hij woont. Hiermee verkrijgt uw gast ook automatisch een BSN.

Voor meer informatie kunt terecht op de website van de Rijksoverheid.

 

 

Kort verblijf:

Een kort verblijf wordt gedefinieerd als een verblijf van maximaal 90 dagen. Let op: 3 maanden is doorgaans langer dan 90 dagen. Afhankelijk van de nationaliteit van uw gast moet er een inreisvisum worden aangevraagd. Voor een kort verblijf heet een inreisvisum een Schengenvisum of Visum Kort Verblijf (VKV). Voor een langer verblijf heet een inreisvisum een MVV (Machtiging tot Voorlopig Verblijf). 

Vrije termijn

Personen die op basis van hun nationaliteit geen VKV hoeven aan te vragen, mogen maximaal 90 dagen binnen 180 dagen in Nederland verblijven zonder visum. Dit wordt 'verblijf in de vrije termijn' genoemd. Deze groep moet wel in het bezit zijn van een geldig paspoort of ander geldig grensonverschrijdingsdocument.

Schengenvisum / Visum Kort verblijf (VKV)

Een Schengenvisum is een sticker in het paspoort, wat doorgaans toegang geeft tot de gehele Schengenregio voor een maximale termijn van 90 dagen binnen 180 dagen. Het visum wordt in beginsel aangevraagd op de Nederlandse post in het land van bestendig verblijf. Het Schengenvisum is een Europees product dat wordt geregeld in Europese regelgeving. In sommige gevallen kan een zogenaamd 'territoriaal beperkt' visum worden afgegeven dat alleen voor een enkel land geldig is, maar dat is uitzonderlijk.

 

 

Deze sticker is een VKV, indien bij ‘type visum’ de letter C vermeld staat

Bron: verkregen van Vreemdelingenpolitie Haaglanden

Maximale duur - 90 in 180 dagen regel

De maximale duur van een visum alsook van de vrije termijn is 90 dagen binnen 180 dagen. Dit betekent dat iemand die 90 dagen in het Schengengebied is geweest, pas weer terug mag komen nadat hij 90 dagen buiten het gebied is geweest.Als iemand de 90 dagen periode niet in een onafgebroken termijn opneemt, maar in kortere perioden, dan moet je kijken of de persoon terugkijkend per dag voldoet aan de 90 binnen 180 dagen regel én vooruitkijkend dat iemand zal voldoen aan deze regel.

  1. Een Chinees wil in maart en april in Nederland komen én in juli en augustus. Dat zijn in totaal 61 plus 62 dagen = 123 dagen. Daarmee wordt de 90 dagen termijn overschreden. Dit kan niet.
  2. Een Vietnamees wil steeds een maand in NL en een maand buiten Schengen verblijven vanaf 1 september tot eind juli het jaar erop. September is 30 dagen. November is 30 dagen. Januari is 31 dagen. Maart is 31 dagen. Mei is 31 dagen. Juli is 31 dagen. Op elk moment in het jaar moet je 180 dagen terug kunnen kijken en voldoen aan de 90 binnen die 180 dagen. Dat kan alleen als de Vietnamees maximaal 30 dagen per keer in Schengen is bijvoorbeeld. Of om de drie maanden een paar dagen korter komt.
  3. Een Ghanese wil vanaf 1 april 2 maanden in Nederland gastcolleges komen geven. Dat past prima binnen de 90 dagen. Echter zij heeft in Frankrijk 5 weken verblijf gehad in januari en februari voorafgaand aan de 1 april. Dan moeten de dagen in Frankrijk (een ander Schengenland) opgeteld worden bij de dagen die zij in NL zal verblijven. Het totaal mag niet boven de 90 uitkomen over een periode van 180 dagen. Daar komt zij nu wel overheen. Ze zal eerder moeten vertrekken dan eind mei.
 

Het Schengenvisum is van de datum van afgifte in principe 6 maanden geldig. Het verblijf in het Schengengebied moet binnen deze 6 maanden plaatsvinden. De terugreis mag dus niet na de uiterste geldigheidsdatum plaats vinden.

De Europese Commissie heeft een calculator ontwikkeld om na te gaan of iemand's verblijf nog binnen de 180 dagen valt.

Lees meer over het Schengenvisum

Na aankomst

Voorheen moest uw gast zich binnen 3 dagen na aankomst melden bij de Vreemdelingenpolitie. Dit was verplicht voor alle vreemdelingen die niet de nationaliteit hebben van een EU-/EER-land of Zwitserland. Per 1 januari 2014 is deze meldingsplicht vervallen.

Uw gast wil toch langer dan 90 dagen blijven

In beginsel geldt dat uw gast dan met een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV) had moeten inreizen. Iemand die met een Schengenvisum/ Visum Kort Verblijf is ingereisd, kan namelijk nooit een verblijfsvergunning aanvragen. Uw gast moet in dit geval terug naar zijn land van herkomst om een MVV aan te vragen.

Bekijk de informatie over de machtiging tot voorlopig verblijf onder 'Lang verblijf' voor meer informatie.

In bepaalde situaties kan het mogelijk zijn om een Schengenvisum met enkele weken te verlengen. Bekijk voor meer informatie de website van de IND.

Tewerkstellingsvergunning (TWV)

Voor gasten die in de academische wereld komen werken, hoeft u in de meeste gevallen geen TWV aan te vragen. Waarschijnlijk komt uw gast in aanmerking voor een verblijfsdoel waarbij hij mag werken zonder TWV. Zo niet dan moet u een TWV aanvragen.

Lees meer informatie over de voorwaarden en aanvraagprocedure van een TWV.

Let op: stage wordt ook gezien als arbeid. Het is dan ook noodzakelijk om na te gaan of een TWV voor stage verplicht is, of dat er kan worden volstaan met de BUWAV stageovereenkomst.

 

Lang verblijf:

In het Vreemdelingenrecht wordt met lang verblijf een verblijf bedoelt langer dan 90 dagen. Bij een lang verblijf is het Nederlandse recht van toepassing. Welke procedure van toepassing op uw gast is afhankelijk van zijn of haar nationaliteit en wat de persoon komt doen in Nederland. De nationaliteit bepaald welke procedure doorgelopen moet worden, en de werkzaamheden bepalen voor welk verblijfsdoel er een (eventuele) verblijfsvergunning moet worden aangevraagd.

De kennismigrantenregeling is een versoepelde toelatingsprocedure die alleen geldt bij een verblijf van meer dan 90 dagen. Om gebruik te maken van deze regeling moet uw instelling als erkend referent voor het doel arbeid bekend zijn bij de IND. Voor kennismigranten hoeft u geen tewerkstellingsvergunning aan te vragen. Mee- of nareizende familieleden hebben evenmin een tewerkstellingsvergunning nodig om in Nederland te kunnen werken. Ook voor de familieleden geldt een versnelde toelatingsprocedure.

Wie is een kennismigrant?

Om als kennismigrant in aanmerking te komen moet uw gast óf een bepaald minimumsalaris verdienen óf een bepaalde functie uitoefenen. Hieronder leest u wie onder de definitie van kennismigrant valt:

  • Kennismigrant 30 jaar of ouder. Een kennismigrant is een migrant die in Nederland arbeid in loondienst verricht. Voor een kennismigrant van 30 jaar of ouder geldt een salariscriterium van € 4.404 bruto per maand.
  • Kennismigrant jonger dan 30 jaar. Een kennismigrant is een migrant die in Nederland arbeid in loondienst verricht. Voor een kennismigrant jonger dan 30 jaar geldt een salariscriterium van € 3.229 bruto per maand.
  • Kennismigrant aansluitend op afstuderen of na zoekjaar hoogopgeleiden. Een kennismigrant is een migrant die in Nederland arbeid in loondienst verricht. Voor kennismigranten aansluitend op het zoekjaar hoogopgeleiden, of zonder vergunning zoekjaar hoogopgeleiden direct binnen 3 jaar na afstuderen of verrichten van wetenschappelijk onderzoek geld een salariscriterium van € 2.314 bruto per maand (Bron: IND ). Lees meer over het zoekjaar hoogopgeleiden.
    • Dit lage normbedrag geldt ook als uw werkgever een verblijfsvergunning kennismigrant voor u aanvraagt en u aan de voorwaarden voldoet voor het zoekjaar hoogopgeleiden, maar u niet eerder op basis van dezelfde studie of hetzelfde wetenschappelijk onderzoek een verblijfsvergunning voor het zoekjaar hoogopgeleiden hebt gehad.
    • Hebt u eerder een verblijfsvergunning voor het zoekjaar hoogopgeleiden gehad, maar is tijdens of aansluitend op dit zoekjaar geen verblijfsvergunning kennismigrant voor u aangevraagd? Het lage normbedrag geldt voor u niet. In dat geval moet u, afhankelijk van uw leeftijd, een inkomen verdienen dat minimaal gelijk is aan het normbedrag voor kennismigranten 30 jaar of ouder of kennismigranten jonger dan 30 jaar.
  • Wetenschappelijk onderzoeker. Hieronder valt staff dat is aangesteld op basis van een UFO functiecode 01 functie, die niet in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning onder de richtlijn 2016/801 (minder dan 50% van hun tijd besteden aan wetenschappelijk onderzoek).  Aanvullende voorwaarden:
    • U hebt voldoende inkomen als uw brote maandsalaris minimaal gelijk is aan het normbedrag voor alleenstaanden of echtparen / ongehuwd samenwonenden. Dit hangt af van uw gezinssituatie.
    • Het aanstellingsbesluit of de arbeidsovereenkomst is ondertekend namens de instelling. In dit besluit of contract staan de functieduiding en de functiecode vermeld zoals opgesteld in het Universitair Functieordeningssysteem (UFO).
    • Let op: de term wetenschappelijk onderzoeker kan verwarrend zijn. Hiermee wordt wetenschappelijk personeel onder UFO functiecode 01 anders dan onderzoekers bedoelt.
  • Gastdocent. De IND beschouwt als bewijsmiddel waaruit de duur en de aard van de werkzaamheden en het loon blijken een aanstellingsbesluit of een gastovereenkomst (Bron: Vreemdelingencirculaire 2000 B6 4.3).
  • Arts in opleiding. De arts in opleiding is verplicht een dienstverband in Nederland te hebben. Aanvullende voorwaarden:
    • U hebt voldoende inkomen als uw bruto maandsalaris minimaal gelijk is aan het normbedrag voor alleenstaanden of echtparen / ongehuwd samenwonenden. Dit hang af van de gezinssituatie.
    • De IND beschouwt een bewijs van inschrijving in het opleidingsregister van de Medische Specialisten Registratie Commissie, de Sociaal-Geneeskundigen Registratie Commissie of de Huisarts en Verpleeghuisarts Registratie Commissie als bewijsmiddel waaruit moet blijken dat de vreemdeling is ingeschreven als arts of specialist in opleiding (Bron: Vreemdelingencirculaire 2000 B6 4.3).

Salariscriteria wetenschappelijk onderzoeker, arts in opleiding of gastdocent

Wetenschappelijk onderzoekers, artsen in opleiding en gastdocenten moeten 70% van het wetttelijk minimumloon verdienen. Dit geldt ook als de wetenschappelijk onderzoeker, arts in opleiding of gastdocent een verblijfsvergunning als kennismigrant heeft en voor wetenschappelijk onderzoekers in de zin van de richtlijn EU/2016/801. Voor 1e helft 2018 is 70% van het bruto loon per maand zonder vakantiegeld € 1.104,60 en met vakantiegeld €1.192,96 (Bron: IND).

Verplichtingen voor de werkgever

  • Uw instelling moet een aanvraag voor afgifte van een machtiging tot voorlopig verblijf indienen.
  • Uw instelling moet de aanvraag voor een verblijfsvergunning begeleiden.
  • Uw instelling moet zich garantstellen voor bepaalde kosten die uit het verblijf van de kennismigrant (en eventuele gezinsleden die meekomen) kunnen voortvloeien.
  • Als de kennismigrant niet langer bij uw instelling werkt, moet u dit bij de IND melden. Dit wordt de ‘afmeldplicht’ genoemd. Door uw gast af te melden vervalt de garantstelling.
 

More information

BRP-inschrijving

Als uw gast langer dan vier maanden in Nederland zal verblijven, moet hij zich registreren bij de gemeente waarin hij woont. Dit is een verplichte procedure, ongeacht de nationaliteit van uw gast. Als uw gast binnen Nederland verhuist, moet hij de nieuwe gemeente hiervan op de hoogte stellen.

De inschrijving vindt plaats op het stadhuis, meestal alleen op afspraak. Als uw gast zijn partner en/of kinderen ook in wil schrijven, moeten zij in persoon aanwezig zijn bij deze afspraak. Er zijn geen kosten verbonden aan de BRP-registratie.

De BRP bevat persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente. De informatie in de BRP is leidend voor organisaties als de Belastingdienst, de IND en de Sociale Verzekeringsbank. Dit betekent dat zij de gegevens gebruiken zoals die in de BRP vermeld staan. Zij baseren hun beslissingen op de gegevens zoals vermeld in de BRP. Het is daarom belangrijk dat uw gasten alle wijzigingen zoals een verhuizing, zo snel mogelijk doorgeven aan de (nieuwe) gemeente.

Voordat inschrijving plaats kan vinden, moet de betrokkene zich identificeren aan de hand van een geldig paspoort, een geldige Europese identiteitskaart of een ander geldig identiteitsbewijs (een Nederlandse verblijfsvergunning is ook een geldig identiteitsbewijs, een rijbewijs is geen geldig identificatiemiddel).

Het hebben van rechtmatig verblijf in Nederland is een voorwaarde voor inschrijving in de BRP.

Alleen vreemdelingen met rechtmatig verblijf kunnen recht hebben op verstrekkingen, voorzieningen, uitkeringen, ontheffingen en vergunningen.

Uitgangspunt van de BRP is dat het betrouwbare informatie moet leveren. De informatie over personen moet gebaseerd zijn op officiële stukken waaruit de gegevens blijken. Een buitenlandse akte die wordt overlegd, moet in beginsel gelegaliseerd of van een apostille voorzien zijn. Soms moet deze ook geverifieerd zijn. Dat is vastgelegd in de legalisatie- en verificatiecirculaire. Het feit dat iemand geen documenten zoals een geboorteakte of een huwelijksakte kan overleggen, is echter geen reden om iemand niet in te schrijven. Zoals deze documenten niet zijn overgelegd kan de vreemdeling bijvoorbeeld niet in Nederland trouwen, of zijn in Nederland geboren kinderen laten registreren als zijnde zijn kinderen.

Persoonsgegevens in de BRP

De Basisregistratie personen (BRP) houdt de persoonsgegevens bij van iedereen die in Nederland woont. Ook de persoonsgegevens van Nederlanders in het buitenland staan erin (Registratie Niet Ingezetenen). In de BRP staan onder andere de volgende persoonsgegevens:

BRP vs. IND

De BRP is leidend als het gaat om het gebruik van algemene persoonsgegevens. Dit betekent dat de IND de registratie in de BRP volgt. Bijvoorbeeld in de schrijfwijze van de naam op het verblijfsdocument. Tegelijk is voor de inschrijving in de BRP het rechtmatig verblijf een vereiste. Met andere woorden, de processen van inschrijving in de BRP en de aanvraag om een verblijfsvergunning bij de IND zijn nauw met elkaar verweven. Gemeenten en de IND hebben hierover een aantal afspraken gemaakt.

Kort gezegd komt het erop neer dat de vreemdeling die eerst naar de gemeente gaat en nog geen rechtmatig verblijf kan aantonen toch een voorlopige aangifte bij de BRP kan doen. Van deze aangifte krijgt hij van de gemeente een 'Bewijs van Bekendmaking’ (BvB) in de GBA mee. Daarmee gaat hij naar de IND waar hij zijn verblijfsvergunning aanvraagt. De IND gebruikt de persoonsgegevens op dit BvB in de verwerking van de aanvraag. De IND tekent op het BvB aan dat de vreemdeling een bewijs van rechtmatig verblijf heeft en stuurt aan de gemeente het BvB retour. De gemeente kan nu de aangifte van verblijf en adres verwerken. Indien de gemeente het BvB met aantekening van de IND niet terug ontvangt dan zal de gemeente de inschrijving in de BRP moeten weigeren wegens gebrek aan rechtmatig verblijf.

In het algemeen worden vreemdelingen door de IND geadviseerd zich eerst bij de gemeente te melden. Verder is tussen de IND en de BRP afgesproken dat alvorens een vreemdelingendocument (verblijfspasje) wordt aangevraagd er eerst een check wordt gedaan of de gegevens overeenkomen met de BRP.

Aparte route voor wetenschappelijk personeel - Gemeenten zijn echter niet verplicht de beschreven procedure te volgen. In de praktijk is het veelal gebleken dat het praktisch is om eerst het verblijfsrecht te regelen voordat de inschrijving in de BRP plaatsvindt. De afgelopen jaren is daarom in de praktijk een andere route ontstaan voor buitenlandse studenten en wetenschappelijk personeel. In tegenstelling tot de reguliere vreemdeling wordt bij hen de aanvraag om een verblijfsvergunning verzorgd door het bedrijf of de instelling. Bij toepassing van één van de versnelde adviesprocedures stuurt de IND na ontvangst van de aanvraag binnen enkele dagen een ontvangstbevestiging. Hiermee kan de arbeidsmigrant zich bij de GBA melden. In veel gevallen kan de arbeidsmigrant zijn inschrijving in de GBA direct definitief in orde maken omdat de ontvangstbevestiging geaccepteerd wordt als bewijs van het rechtmatig verblijf. Dit maakt een voorlopige inschrijving bij de gemeente overbodig.

Meer informatie over BSN, BRP, RNI en DigiD (English).

 

 

Legalisatie

Hoe een document kan worden gelegaliseerd wordt beschreven op de Engelstalige site voor onderzoekers. Als u als werkgever te maken heeft met een gelegaliseerd document dat u moet nakijken, dan is het belangrijk dat er of een apostille op staat, óf een stempel van de Nederlandse consulaire dienst (de stempel met de twee leeuwen). Ook moet het document vertaald zijn door een beedigd vertaler naar één van de officiele talen: Engels, Nederlands, Frans, Duits.  

 

Op de Engelstalige pagina's staat meer informatie over:

  • Ambassades
    • Dit is met name relevant als de gast een Schengenvisum of MVV moet aanvragen.
  • Legalisatie
    • Sommige documenten moeten gelegaliseerd zijn om in Nederland gebruikt te kunnen worden. Dit is meestal niet van toepassing op de immigratieprocedure. Het komt vaker voor bij inschrijving bij de gemeente (gelegaliseerde geboorteakte) en bij familie-aangelegenheden (trouwen, geboorte van een kind).

BACK TO Information for employers